PLYNATOST aneb PRĎTE NA TO

Co nadýmaní tedy způsobuje?

A jak se mu vyhnout?

Dle odborníků jsou plynatost a nadmutí obvykle následky nesprávného trávení, narušené střevní mikroflóry, přítomnosti parazitů nebo vnitřních poruch (syndrom dráždivého tračníku).

 

Příčiny nafouklého břicha

Špatně nakombinované potraviny, co sníte najednou nebo v krátkých časových rozestupech (sacharidy a obiloviny a ovoce, ovoce a zelenina atd.)

·         Alergie či intolerance na některé potraviny (lepek, laktóza… Je vhodné vylučovací dietou zjistit).

·         Konzumace potravin, způsobujících plynatost (viz.níže).

·         Vysoký příjem bílkovin – špatné načasování, velké množství v jedné dávce např.u fitnessáků a milovníků masa.

·         Konzumace umělých sladidel.

·         Nadměrná konzumace tekutin při jídle – tekutiny žaludeční šťávy a trávící enzymy ředí.

·         Narušená střevní mikroflóra při potlačení přátelských bakterií a pomnožení kvasinek (např.Candida albicans) – často po antibiotické či hormonální léčbě, při stravě bohaté na cukry a chemicky upravované potraviny.

·         Nadměrné zadržování tekutin – důvodem může být nadměrný příjem soli, konzumace sacharidů, např.i pizzy a těstovin, hormonální změny před mentruací, srdeční, ledvinové či jaterní onemocnění a vaječníkové cysty.

·         Nedostatečná produkce žaludeční kyseliny.

·         Snížená produkce či funkce enzymů.

·         Záněty či vředy na žaludeční či střevní sliznici.

·         Zácpa – při stagnaci stolice a následným hnilobným a kvasným procesům ve střevech.

·         Chronické nadýmaní může způsobovat také nadměrné polykání vzduchu (aerofagie). Vzniká hovory během jídla, žvýkáním žvýkaček, kouřením a pitím sycených nápojů. Od hnilobných procesů ve střevech se liší složením. V prvním případě je složení plynů: dusík, kyslík a oxid uhličitý, zatímco v druhém případě: oxid uhelnatý, vodík a metan.

·         I přítomnost parazitů ve střevech vyvolává nadýmání a křeče v břichu. Hlavní příčinou je to, že přemnožené parazity narušují procesy trávení a mohou způsobovat zánět střev. Zde je vhodná očistná kůra.

·         Poruchy trávení (syndrom dráždivého tračníku, Crohnova nemoc, divertikulóza) také v mnoha případech vyvolávají nadýmání. V tomto případě můžeme zácpu označit za příčinu vzniku nadměrné plynatosti, neboť ve střevech se nacházejí fekální bakterie, které způsobují bakteriální rozklad.

 

Jídelníčky k vyváženému zdravému stravování, dále pro redukci tuku a minimalizace trávících obtíží vytvářím na tělo pro každého klienta.

 
 

Potraviny, které způsobují nadýmání

·         Luštěniny - způsobují nadýmání u lidí, kterým chybí speciální enzymy na trávení sacharidů obsažených v luštěninách, při jejich pravidelné konzumaci se organismus přizpůsobí a potíže vymizí. Luštěniny vždy třeba dostatečně namočit, alespoň na 6 hodin podle velikosti a typu luštěnin. Poté vodu slít, luštěniny propláchnout a zalít znovu čistou vodou. Luštěniny můžete vařit v tlakovém hrnci. Jakmile dosáhnou bodu varu, buď je zceďte a vyměňte vodu v hrnci za studenou, nebo dolijte k horké vodě studenou a to opakujte několikrát - vždy, jakmile začne voda vřít. Nakonec přidejte majoránku, saturejku, bazalku, tymián, koriandr nebo anýz, velmi vhodné je přidat i kousek řasy (kombu, wakame). Některé luštěniny nadýmají méně, například fazole adzuki, cizrna nebo červená čočka a hrách bez slupky.

·         Jednoduché průmyslově čištěné cukry (např. sladkosti, sušenky, zákusky) - přispívají k pomnožení kvasinek v trávicím traktu

·         Obiloviny - mohou způsobovat nadýmání u lidí trpících celiakií (nesnášenlivostí obilné bílkoviny lepku)

·         Mléko - způsobuje nadýmání u lidí neschopných trávit mléčný cukr laktózu

·         Příliš slané potraviny a potraviny s obsahem glutamátu sodného (solené sušenky, uzeniny, konzervy, polévkové kostky) - zadržují v těle vodu, což může způsobit nadýmání.

·         Nápoje sycené oxidem uhličitým, pití brčkem.

·         Potraviny s velkým množství vlákniny (např. pšeničné otruby) - ty mohou způsobit dočasné nadýmání u lidí, kteří nejsou na vlákninu zvyklí (dále česnek, cibule, pórek, řepa, ředkvička, droždí, brokolice, zelí, kapusta…).

 

Trénink pro jednotlivé partie  VYTVÁŘÍM A ZASÍLÁM FORMOU VIDEA.

 

Prevence a léčba

Pro udržení rovnováhy střevní flóry nebo její obnovení se musí vyloučit přítomnost bakterií a hub – konzumujeme stravu bohatou na probiotika.

·         Je třeba jíst dostatek stravy s vlákninou. Není třeba vlákninu extra kupovat. Dostatek zeleniny, celozrnných potravin a čerstvých potravin bohatě stačí. Že právě to vás nadýmá? Patrně proto, že nejste na tuto stravu ještě zvyklí.

Jezte ji pravidelně a případně zakupte trávící enzymy a po case si tělo zvykne!

·         Zbavte se špatných stravovacích návyků,  které jsou nejčastější příčinou trávicích problémů. Zásady zdravých stravovacích návyků dodržujme dlouhodobě, protože jen tak dokážeme udržet naše střeva zdravé a dokážeme vytvořit ideální podmínky pro trávení a vstřebávání. Zdravá strava obsahuje velké množství vlákniny (stravitelné i nestravitelné), zeleninu v čerstvém stavu a potraviny bohaté na živiny (vitamíny, minerální látky, antioxidanty). Mnoho potravin v syrovém stavu obsahuje vlákniny potřebné ke strávení sacharidů, ty se však tepelnou úpravou ničí. Proto se doporučuje potraviny, které nafukují, jíst v syrovém stavu, nebo připravené na páře.

·         Vybírejte si potraviny bohaté na draslík – ten pomáhá regulovat rovnováhu tekutin v těle a pomáhá tak zabránit nadýmání. Patří se např.banány, ale opravdu ty zralé, mango,špenát, rajčata, ořechy a chřest.

·         Držte se čisté vody!

·         Připravte se na PMS - premenstruační syndrom, neboli PMS, je soubor příznaků před nástupem menstruace. Patří mezi ně i otoky, trávicí obtíže a nadýmání. Pokud trpíte těmito příznaky, dbejte na dostatek vápníku (1 200 mg denně) a hořčíku (200 až 400 mg denně) ve stravě. Podle odborníků oba tyto minerály pomáhají ulevit od příznaků PMS včetně nadýmání.

·         Nasaďte petržel, probiotika a pohyb. Cvičení, při němž se zapotíte, pomáhá proti zadržování tekutin v těle. Posilování spodního břicha Vám zpevní povolené svaly.

 

V případě dalších dotazů se na mě můžete obrátit.

Jídelníčky k vyváženému zdravému stravování, dále pro redukci tuku a minimalizace trávících obtíží vytvářím na tělo pro každého klienta.

Trénink pro jednotlivé partie  VYTVÁŘÍM A ZASÍLÁM FORMOU VIDEA.

 

S pozdravem, kouč Janina